Clickbait, wat is dat nu precies? Grote kans dat je er dagelijks mee te maken hebt. Nieuwsberichten en artikelen vechten om je aandacht. Die interessante titel, daar wil je meer over lezen! Je klikt al snel op ‘meer lezen’ of ‘lees het volledige artikel’. Gelukt! Jij bent namelijk in de clickbait val gevallen! Maar hoe werkt dat nu precies? Dat leggen we je in dit artikel uit.

Wat is clickbait?

Media doen een hoop om de aandacht van lezers te kunnen trekken. Om boven de grote hoeveelheid nieuws en artikelen uit te kunnen springen, wordt er vaak gebruik gemaakt van zogeheten clickbait artikelen. Oftewel ‘klik-aas’ artikelen, artikelen die worden gebruikt als aas om te klikken. Het zijn artikelen waar je haast wel op moet klikken, dit moét je namelijk weten. 5 tips om… De ultieme tip, of nieuws dat eigenlijk te bizar voor woorden is. Het wekt nieuwsgierigheid op en zonder er soms zelfs ook maar bij na te denken klik je op de link.

Om die vele ‘clicks’ binnen te halen, worden er sensationele of choquerende krantenkoppen, artikelen of berichten geplaatst die verwijzen naar een website. Hoe sensationeler of verbluffender de titel, hoe meer clicks het oplevert. Althans, dat hopen makers. Er is namelijk ook een dunne scheidslijn tussen sensationeel en té ongeloofwaardig. Wanneer een titel te bizar is, zullen er maar weinig mensen op de link klikken. Het is daarom een hele kunst om een goed clickbait artikel te schrijven. Het moet de aandacht van mensen net genoeg prikkelen om nieuwsgierigheid zo op te wekken dat ze op de link klikken. Dit moéten mensen weten!

Waarom wordt clickbait gebruikt?

Clickbait is gebaseerd op het binnenhalen van zoveel mogelijk clicks op een bepaalde websitelink. En de reden daarvoor is simpel: hoe meer clicks, hoe meer inkomsten een website kan opleveren. Wanneer er meer bezoekers op een website zijn, dan wordt die website meer geld waard voor adverteerders. Er zijn immers veel mensen op te bereiken. Website beheerders kunnen dus meer inkomsten krijgen uit advertenties en hun website onder een groter aantal mensen onder de aandacht brengen.

Is clickbait gevaarlijk?

Zijn zulke clickbait artikelen dan gevaarlijk? Op het eerste gezicht misschien niet. Maar clickbait artikels kunnen ook misleidend zijn. Er wordt vaak gebruik gemaakt van een interessante titel, maar dat hoeft niet altijd terug te komen in het artikel. Soms gaat het artikel daar namelijk niet echt over. De titel van dit artikel is er een voorbeeld van: er worden uiteindelijk geen tips gegeven, maar het trekt wel de aandacht. Daarnaast kan clickbait worden gebruikt voor nepnieuws. Dat wordt namelijk veel sneller verspreidt als clickbait artikel, omdat mensen het willen weten. Dit kan bijvoorbeeld verwarring, conflicten, het zaaien van angst, of manipulatie tot gevolg kan hebben.

Hoe herken je een clickbait?

Leuk dat clickbait, maar hoe herken je het nou eigenlijk? Hoe trap je niet elke keer weer in die val? Er zijn een aantal elementen kenmerkend voor clickbait artikelen. Wij benoemen ze voor je:

  • De gebeurtenis of het onderwerp is eigenlijk te bijzonder of bizar voor woorden
    • Zoals: ‘de 10 tips om gegarandeerd rijk te worden’
  • De titel gebruikt vaak superlatieven. Het belooft ‘het beste’ of ‘het ultieme’
    • Zoals: de ultieme tip, 5 tips om, doe dit dan heb je gegarandeerd succes
  • Er worden bekende mensen aangehaald
    • Zoals: je moet dit weten volgens…
  • De titel speelt in op iets wat je ‘echt zou moeten doen’
    • Zoals: zeg dit nooit tegen je collega’s of baas
  • Je moet op een link klikken om de belangrijkste informatie te kunnen lezen
    • Zoals: klik hier om het gehele artikel te lezen

Met deze kennis trap jij er volgende keer hopelijk minder makkelijk in!
Op de hoogte van meer nieuwsfeiten? Volg dan onze nieuwsbrief!