Steeds meer vragen en zorgen over Chatbots

ChatGPT, de nieuwe rage onder scholieren en tekstschrijvers. Teksten kunnen voortaan makkelijk worden geschreven met behulp van kunstmatige intelligentie. Voor scholieren een uitkomst, voor docenten een nachtmerrie. We krijgen er dan ook steeds meer vragen over van scholen.

Scholen worstelen met de opkomst van slimme technologieën als ChatGPT. Eerder schreven we er dit artikel over. Daarin lees je wat het precies is en bespreken we de voor- en nadelen. Leerlingen kunnen in een handomdraai papers, opdrachten en werkstukken maken zonder daar zelf veel moeite voor te hoeven doen. Binnen de chatbot hoef je enkel een vraag te stellen over een bepaald onderwerp. De chatbot, zoals ChatGPT, beantwoordt de vraag en kan er een volledige tekst uit laten rollen. Je kunt zelfs spelfouten toevoegen en de tekst aanpassen op je eigen niveau. Zo lijkt de tekst zoveel mogelijk op eigen geschreven werk. Voor docenten is dit natuurlijk eerder een nachtmerrie. Want, hoe leren leerlingen nu nog zelf schrijven? En hoe kom je erachter of een tekst met behulp van Chatbots is geschreven?

ChatGPT houdt de gemoederen en het onderwijs bezig. We spreken veel bezorgde docenten en scholen. Maar een oplossing lijkt er voorlopig helaas nog niet te zijn. Wij volgen de ontwikkelingen op de voet en snijden het onderwerp inmiddels ook in trainingen social media aan.