Het leven van een finfluencer klinkt als een droom: een paar uurtjes per dag werken op een laptop in de buitenlandse zon, met het perfecte Instagram-ontbijt. Om vervolgens de rest van de dag te ontspannen in een beachclub, terwijl het geld vanzelf de bankrekening binnenstroomt. Maar wat zit er achter deze luxe? En is het wel zo betrouwbaar als het lijkt?
Finfluencers en hun verdienmodel
Naast de traditionele influencers bestaat er ook een groep financiële influencers, ook wel finfluencers genoemd. Ze delen online verhalen over hun succes met bijvoorbeeld beleggen, dropshipping of andere vormen van online inkomsten. Daarbij ligt de nadruk vaak op hoe ze hun eigen werktijden vandaag de dag bepalen, volledig zelfstandig zijn en overal ter wereld kunnen werken.
Het beeld dat zij schetsen, klinkt bijzonder aantrekkelijk. In hun content delen ze vaak eigen “succesverhalen” terwijl ze rondlopen in een tropisch resort mét een duur horloge om de pols, of in hun luxueuze inloopkast vol peperdure merktassen. De finfluencers praten over hoe eenvoudig het zou zijn om hun levensstijl te bereiken. Daarbij bieden ze doorgaans dure cursussen aan, waarin zij beweren de sleutel tot hun succes te onthullen.
Het is belangrijk om te weten dat slechts een zeer klein percentage van de deelnemers daadwerkelijk succesvol wordt op de manier die deze influencers beloven. Bovendien brengen deze methodes vaak aanzienlijke financiële risico’s met zich mee. De harde realiteit is dat veel van deze influencers hun winsten vooral genereren door jongeren te verleiden om hun cursussen te kopen.
Een kritische blik
Hoewel volwassenen doorgaans kritischer naar de beloftes van finfluencers kijken, zijn jongeren hier een stuk vatbaarder voor. Wijzer in Geldzaken onderzocht in ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’ de financiële situatie van jongeren (16-19 jaar). Uit dit onderzoek blijkt dat bijna al deze jongeren wel eens posts of video’s van influencers over geldzaken hebben gezien (98%). Het grootste deel hiervan geeft aan dit zelf met enige regelmaat op te zoeken. Er wordt dan vooral gekeken naar informatie over hoe (veel) geld verdiend kan worden (60%).
Het afdelingshoofd van Wijzer in Geldzaken, Christian Meijer, vertelt EenVandaag: “Het is vooral belangrijk voor de jongeren zelf, dat ze kritisch naar dat soort berichten kijken. Dat ze zich afvragen, waarom vertelt deze persoon dit en wat moet ik met deze informatie?”
Voorlichting over geld en finfluencers aan deze kwetsbare doelgroep geven, is een grote stap in de juiste richting. Uit het onderzoek van Wijzer in Geldzaken blijkt dat de jeugd hier ook daadwerkelijk behoefte aan heeft; drie kwart van de jongeren (16-19 jaar) geeft aan het belangrijk te vinden om op school over geldzaken te leren.
De invloed die (f)influencers hebben op jongeren
Niet alleen bij finfluencers, maar ook bij populaire ‘normale’ influencers spat vaak de pracht en praal van het scherm. Hiermee lijkt de norm verlegd te worden. Ook dit blijkt uit hetzelfde onderzoek: bijna de helft van de jongeren noemt rijk worden als een van de levensdoelen (45%). Minder dan een derde van de jongeren verwacht dat de kans dat zij daadwerkelijk rijk worden heel groot is (29%).
Daarmee worden online verdiensten nóg aantrekkelijker voor de jeugd. De kans om rijk te worden, wordt door de jongeren het grootst geschat bij het hebben van een eigen bedrijf (49%). Dit wordt gevolgd door beleggen (37%) en het handelen in crypto (30%).
Nogmaals willen wij de grote financiële risico’s die met beleggen, dropshipping en andere vormen van online inkomsten gepaard gaan, benadrukken. Grote verliezen en schulden liggen op de loer.
Finfluencers kunnen ook leerzaam zijn
Gelukkig bestaat er ook een grote groep finfluencers die hun adviezen over een andere boeg gooien. Zo geven zij tips om geld te (be)sparen en vertellen zij over alternatieven van (online) verdiensten zonder grote financiële risico’s. Ruim 2 op de 10 jongeren leert beter hoe ze geld opzij kunnen zetten door het zien van posts van influencers. 18% geeft aan beter om te kunnen gaan met geld door deze informatie.
Overige cijfers
Uit het uitgebreide onderzoek ‘Hoe ben jij je GELD de BAAS?’ kwam ook naar boven dat 37% van de jongeren doet aan in-game aankopen. Oftewel, geld uitgeven in games. In dit bericht over Virtuele Valuta lees je over de trucjes en verleidingen in games die jongeren spelen. Dit onderwerp behandelen wij in de voorlichting over Verantwoord Gamen.
Daarnaast blijkt uit hetzelfde onderzoek dat ongeveer 4 op de 10 jongeren (16-19 jaar) vaak online reclame over gokken voorbij ziet komen. Eerder bleek al dat gokken een groter probleem is onder jongeren dan in eerste instantie werd gedacht. Ook aan gokken zitten grote financiële risico’s verbonden, naast verslaving en mentale gevolgen.
Wij kunnen helpen
Benieuwd naar hoe wij kunnen helpen? We denken graag mee!
Als ouder is het mogelijk om een anoniem verzoek in te dienen. Dan kunnen wij contact opnemen met de school van uw kind.