Tegenwoordig beginnen kinderen steeds vroeger met een beeldscherm te werken of te spelen. Het is belangrijk dat een kind niet te lang achter een beeldscherm zit en dat daar structuur in komt. Door structuur te brengen in het mediagebruik van je kind, raakt het gewend aan de tijden wanneer hij of zij op een beeldscherm mag. Werken met computers, tablets, laptops of telefoons is slecht voor onze ogen. Kinderen zijn nog in ontwikkeling en hebben daarom een grote kans op oogschade op lange termijn. De gevolgen van teveel beeldschermgebruik zijn vermoeide, branderige, droge en tranende ogen. Daarnaast kan het ook leiden tot hoofdpijn en wazig zicht.
Beeldschermgebruik en structuur
Er zijn veel manieren die jou kunnen helpen om het mediagebruik van je kind te beperken. Een manier is om samen een dagindeling af te spreken. Dit brengt structuur in de opvoeding en kinderen begrijpen beter wanneer het wel en niet kan. Voor hen is structuur dus heel belangrijk. Schrijf op wat je met je kind wilt ondernemen per dag en plan daarna het beeldschermgebruik in. Bovendien is het van belang dat er start- en op stoptijden worden ingepland per activiteit, dus ook schermtijd. Bedenk hoe het spelen afgewisseld kan worden met en zonder beeldscherm.
Schermtijd kan gebruikt worden voor verschillende activiteiten. De tijd die besteed wordt aan onderwijs hoeft niet meegerekend te worden bij de ‘maximale schermtijd’. Bekijk dus welke activiteiten wel of niet een limiet nodig hebben. Het is belangrijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen deze soorten. Schermtijd wordt namelijk gebruikt voor:
- Onderwijs
- Ontspanning (films, series en spelletjes)
- Sociale interactie (contact met vrienden en familie)
- Creatieve bezigheden
Flexibele media-opvoeding
Houd een vaste dagindeling aan, maar wees niet te streng met het controleren. Te strikt handhaven kan voor spanningen en stress zorgen binnen het gezin. Mediagebruik is een feest voor kinderen, daarom moet het niet verboden worden. Als je vertelt hoe lang er van het beeldscherm gebruik kan worden gemaakt, kan het kind zich hierop voorbereiden. Zodra de tijd voorbij is, kun je de dagindeling verder volgen. Dit zal beter werken om structuur te behouden in je opvoeding.
Media kan ook gebruikt worden om creatief en sportief te blijven. Er staan genoeg sportvideo’s op YouTube die je met je kind kan uitvoeren. Dans of sport samen en blijf gezond! Daarnaast kun je samen een filmpje opnemen bijvoorbeeld op TikTok. Je kunt ook een luisterboek opzetten of zelf voorlezen. Als offline activiteiten kun je een bos of boerderij bezoeken en op zoek gaan naar bepaalde dieren. Ga op zoek naar gronddiertjes en vind de juiste namen erbij. Je kunt ook een actieve spoortocht opzetten. Dit kan zo groot of klein als je wilt. Er zijn dus voldoende opties om het beeldschermgebruik efficiënt in te delen en af te wisselen met offline activiteiten.