Ja, je leest het goed. Voor heel even zijn de rollen omgedraaid: Uit nieuw onderzoek komt namelijk naar voren dat bijna 25 procent van de kinderen zich ergert aan het telefoongebruik van ouders. Het is een verlengstuk van ons lichaam geworden, waardoor de buitenwereld regelmatig aan ons voorbij gaat. Inclusief onze kinderen. Dit terwijl het juist voor hen zo belangrijk is om die telefoon wat vaker weg te leggen.
Onderzoek gebruik smartphone
Om meer te weten te komen over hoe het er aan toegaat bij gezinnen in Nederland, liet Ben een onderzoek uitvoeren. Kinderen konden hierbij aangeven hoe vaak hun ouders op een smartphone zitten en andersom. Een paar conclusies: ouders kijken minstens zoveel op hun smartphone als kinderen, maar keuren datzelfde gedrag vaak af in de opvoeding.
Ouders vinden andere volwassenen asociaal als zij meer met hun telefoon bezig zijn dan met eigen kind. Veel noemen het zelfs een vorm van verwaarlozing. Bovendien geeft ongeveer 30 procent van de ouders toe dat het weleens voorkomt dat hun kinderen echt hun aandacht moeten trekken als zij met hun smartphone bezig zijn.
Hechtingsproblematiek
Aandacht van iemand die met een schuin oog met zijn of haar smartphone bezig is, toont eigenlijk emotionele onbeschikbaarheid. Dit is iets waar kinderen behoorlijk last van kunnen krijgen. Kinderen ervaren gemis aan emotionele beschikbaarheid als ouders met hun mobiel bezig zijn in plaats van op hen te reageren. Kinderen haken dan eerder af en kunnen zich bijvoorbeeld afgewezen voelen. Zeker als ze om aandacht vragen. Dit soort gevoelens kunnen invloed hebben op latere ontwikkeling. Zo kan het voor zogeheten ‘aanklampgedrag’ zorgen of juist terugtrekkend gedrag in relaties.
Voorlichting gebruik smartphone
Bij onze voorlichting over Social Media is dit altijd een onderwerp wat aan bod komt. Soms combineren we de voorlichting aan ouders en kinderen bij elkaar. Steeds opnieuw is het weer opmerkelijk om te zien hoeveel ouders en kinderen in het gebruik van een smartphone niet eens zoveel verschillen van elkaar.