1 op de 4 jongeren laat zich tijdens hun aankoop beïnvloeden door influencers. Dat blijkt uit een studie van de Arteveldehogeschool en handelsfederatie Comeos (Artevelde Hogeschool, 2021). Een zogeheten ‘hype’ rondom influencer marketing die vooral een grote invloed heeft op jongeren. Maar hoe werkt dat eigenlijk?
De kleine lettertjes
Voor veel jongeren, maar ook volwassenen, is het meestal niet duidelijk dat het gebruik van apps zoals TikTok of WhatsApp een commercieel doeleinde heeft. Iets als een gratis app bestaat namelijk helemaal niet. Deze zogeheten ‘gratis’ apps moeten namelijk ook geld verdienen. Hoe doen ze dat op het moment dat het gebruik van de app geen geld kost?
Het antwoord op die vraag is best simpel. We betalen met onze gegevens. Hier hoef je weinig voor te doen. Dit staat opgeslagen in de kleine lettertjes van de algemene voorwaarden. Beter bekend als de lap tekst waar we zo snel mogelijk doorheen scrollen om vervolgens akkoord te gaan met alle voorwaarden die hier in beschreven staan. Zonder dat we eigenlijk weten waar we mee akkoord gaan. Zo mag WhatsApp iedere foto die wij versturen, via verschillende communicatiekanalen verder verspreiden. Wanneer WhatsApp onze profielfoto doorverkoopt aan een reclamebureau en vervolgens de hele stad ermee volhangt, is er weinig wat we hiertegen kunnen doen.
Influencer marketing
We hebben wat dat betreft ook weinig keus. Zonder het accepteren van de algemene voorwaarden, kunnen we hier ook geen gebruik van maken. In de algemene voorwaarden van TikTok staat onder andere beschreven dat zij onze informatie mogen doorspelen naar andere bedrijven. Om ons bijvoorbeeld gepersonaliseerde advertenties aan te bieden. Dit komt natuurlijk voort vanuit een commercieel doeleinde omdat het het koopgedrag van jongeren op TikTok beïnvloed. Vooral wanneer het wordt gepromoot door een van de influencers die zij volgen. Influencers hebben een grote sociale invloed en worden vaak door jongeren als betrouwbaar beschouwd. Op deze manier hebben zij invloed op onze meningen, emoties en ons gedrag. Vandaar dat influencer marketing tegenwoordig niet weg te denken is.
Onderzoek toont aan dat 85% van de jongeren minstens één influencer volgt en hier zeker door wordt beïnvloed, aldus Artevelde Hogeschool (2021). Meer dan 25% van de jongeren geven aan dat ze zich tijdens hun aankoop hebben laten leiden door een influencer aanbeveling. Maar hoe betrouwbaar is influencer marketing?
Het is belangrijk om te onthouden dat influencers altijd vanuit een commercieel perspectief kijken naar een product. Veel samenwerkingen tussen influencers en bedrijven zijn gesponsord. Dat wil zeggen dat wij het product vormen waar zij aan verdienen. Het is daarom niet weg te denken dat ook hun mening niet altijd even betrouwbaar is.
Nieuwsgierig geworden? In onze voorlichting over Social Media gaan we hier verder op in. Wil je hier meer over weten? Dan helpen wij daar graag bij! Klik voor meer informatie op ‘ik wil meer weten.’ bovenaan deze pagina.