Uit een landelijk onderzoek van Rutgers, het Nederlandse kenniscentrum rond seksualiteit, blijkt dat leerlingen seksuele voorlichting op scholen tot op heden te beperkt vinden.
Leerlingen geven specifiek aan dat er andere onderwerpen moeten worden besproken zoals het plezier in seks, genderdiversiteit en bijvoorbeeld onrealistische verwachtingen door het kijken van porno. Ze willen leren hoe ze er met elkaar over in gesprek kunnen gaan, zodat er gesproken kan worden over welke gevoelens erbij komen kijken. Eigenlijk het ‘sociale’ aspect van seksualiteit dus.
Seksuele voorlichting op scholen anno nu
Het team van ‘Voorlichting op scholen’ sluit zich volledig aan bij de uitspraken van deze leerlingen. De nadruk ligt bij veel instanties te veel op de biologische kant seks, zoals de uitleg over het menselijk lichaam, soa’s en voortplanting. Naar onze mening moet het voor leerlingen veel praktischer en diepgaander worden als het gaat om seksuele vorming. Bovendien blijft de seksuele vorming over het algemeen beperkt tot de eerste leerjaren van leerlingen. Dit terwijl er juist in de bovenbouw rondom seks veel in de levens van leerlingen gebeurt.
Een voorlichting over seks moet afwisselend zijn, met video’s, discussies, spelvormen en (anonieme) vragenrondes. En misschien nog wel het belangrijkst: Leerlingen moeten zich veilig voelen bij een spreker. Het klimaat waarin je een boodschap wilt overbrengen als het gaat om een thema zoals dit, is echt van belang. Elke jongen of meisje in de klas zou zijn of haar vragen moeten durven stellen. Klassikaal of even persoonlijk aan de spreker zodra de voorlichting voorbij is.
Seks voorlichting aanvragen
Onze seksuele voorlichting is van deze tijd en gaat daarom verder dan alleen praten over voortplanting. Onderwerpen zoals seksuele identiteit, plezier in seks, sexting, wensen en grenzen komen aan bod tijdens onze voorlichting. Neem gerust even contact op om de mogelijkheden te bespreken voor bij jou op school.