De informatiestroom op social media gaat razendsnel: het delen van eigen content kan met één klik op de knop. Als je wilt dat de hele wereld je content kan zien, heb je een openbaar account nodig. Maar vergeet niet te denken aan de veiligheidsrisico’s. Bijna iedereen is tegenwoordig online te vinden of te volgen. De keuze van een openbaar account of een privéprofiel op social media, is afhankelijk van je persoonlijke voorkeuren. Maar hoe veilig is zo’n openbaar account nu eigenlijk echt? 

Voordelen van een privéaccount 

Met een privéaccount kun je bepalen wie je geposte berichten kunnen zien. Enkel de mensen die je hebt geaccepteerd als volgers of vrienden kunnen je berichten bekijken. Dit geeft jou, als gebruiker van een social media platform, meer controle over wie je persoonlijke informatie kan zien. Een privéaccount kan helpen om jezelf te beschermen tegen ongewenste aandacht en misbruik van je informatie door vreemden.  

Omdat alleen mensen die je zelf toestemming hebt gegeven, toegang hebben tot je profiel, verklein je de kans op: stalking, cyberpesten of andere vormen van online intimidatie. Daarnaast kun je met een privéaccount selectiever zijn in je interacties. Je kunt er voor kiezen om alleen te communiceren met mensen die je vertrouwt, wat kan leiden tot meer betekenisvolle en oprechte interacties. 

Nadelen van een openbaar account 

Met een openbaar account is je content voor iedereen zichtbaar, wat betekent dat je minder controle hebt over wie je berichten kan zien. Dit kan leiden tot een verlies van privacy, omdat je persoonlijke informatie en foto’s voor een breed publiek toegankelijk zijn. Gebruikers van social media plantforms met openbare accounts, lopen meer risico op: trolling, cyberpesten of identiteitsdiefstal. Omdat je content voor iedereen toegankelijk is, kunnen kwaadwillenden gemakkelijker toegang krijgen tot je profiel en deze informatie gebruiken voor schadelijke doeleinden.  

Wat je op een openbaar account plaatst, kan een bredere impact hebben dan je denkt. Berichten, foto’s of opmerkingen kunnen worden gezien door werkgevers, toekomstige collega’s, familieleden en zelfs vreemden. Dit kan leiden tot onbedoelde consequenties zoals reputatieschade of andere serieuze problemen. 

Hoe scherm je je account af? 

Er is geen enkele sociale media app waarbij je je account niet kunt afschermen. Wij nemen je stap voor stap mee in het afschermen van je accounts.  

Stap 1: Ga naar je profiel van het sociale media platform. 

Stap 2: Klik op instellingen, deze kan je vinden bij de drie verticale puntjes of streepjes boven elkaar. Soms kan het ook het icoontje van een tandwieltje zijn. 

Stap 3: In de lijst die je te zien krijgt staat dan ‘account’ of ‘privacy’, hier klik je op. 

Stap 4: Vervolgens kan je kiezen uit verschillende privacyinstellingen. Hier kan je een keuze maken welke zaken privé blijven. 

Voorlichting Social Media 

Tijdens onze Social Media voorlichting leggen wij de nadruk op online privacy en vooral de gevaren en risico’s van een niet afgeschermd account. De leerlingen worden bewust van deze gevaren en risico’s en leren hoe ze hun accounts kunnen afschermen. Ook ouders en leerkrachten lichten wij hierover in. 

Lees hier meer over de online privacy van kinderen.