TikTok staat vol met filmpjes waarin jonge influencers, ook wel skinfluencers genoemd, huidverzorgingsproducten promoten. Ze smeren crèmes, serums en exfolianten alsof het dagelijkse benodigdheden zijn voor een perfecte huid. Maar deze trend heeft een keerzijde: tieners gaan massaal aan de huidverzorging, zonder te weten wat hun huid nodig heeft. Dit zorgt voor problemen.
Skinfluencers als nieuwe norm
De populariteit van skinfluencers is explosief gegroeid. Jongeren kijken dagelijks naar content waarin een vlekkeloze huid wordt neergezet als haalbaar ideaal. In deze reportage van Trouw wordt duidelijk hoe sommige tieners nu al een skincare-routine van vijf stappen hanteren. Niet omdat een dermatoloog dat aanraadt, maar omdat hun favoriete influencer het doet.
Ook Dr. Jetske Ultee signaleert dit: kinderen in groep 8 die zich al obsessief bezighouden met make-up en huidverzorging. Het is duidelijk dat jongeren op steeds jongere leeftijd worden blootgesteld aan schoonheidsidealen die ze zelf nog niet kunnen relativeren.
Gevolgen voor zelfbeeld en gezondheid
Veel jongeren gebruiken producten met werkzame stoffen als retinol en zuren, zonder te begrijpen wat dat met hun jonge huid doet. Hierdoor kunnen huidproblemen verergeren of ontstaan. Tegelijkertijd krijgen ze een beeld dat een natuurlijke huid met poriën, mee-eters of puistjes, niet normaal is. Dat leidt tot onzekerheid en zelfs schaamte. Het team van Voorlichting op Scholen ziet deze zorgwekkende trend terug in gesprekken op scholen. Jongeren vragen zich af of hun huid wel “goed genoeg” is.
Lees hier meer over skincare en jongeren.
Digitale opvoeding en kritisch leren kijken
Als school, ouder of docent heb je een belangrijke rol in het bijbrengen van mediawijsheid. Jongeren moeten leren hoe commercie en algoritmes samenkomen in de wereld van skinfluencers. Waarom zien ze juist die ene reclame? Waarom gebruikt een influencer bepaalde producten? En vooral: wat verdienen ze eraan?
Tijdens onze voorlichtingen voor leerlingen en ouderavonden gaan we hierover in gesprek. We maken jongeren bewust van hun beeldvorming online. Wat is realistisch? Wat is commercieel? En hoe kun je goed voor jezelf zorgen zonder jezelf te verliezen in ideaalbeelden?