Ooit gehoord van Emily Pellegrini? Dat kans is groot van niet. Dat is ook niet zo gek, ze bestaat namelijk niet. Of nouja, niet écht. Emily Pellegrini is een AI-influencer. Zoals de naam al verklapt, is ze een personage dat met AI gemaakt is. Toch heeft ze ruim 260 duizend volgers op Instagram die dat misschien niet allemaal weten. Wij vertellen je graag meer over deze nieuwe generatie influencers die geen plastische chirurgie hebben gehad, maar bestaan uit slimme technologie.  

Wat is een AI-influencer?  

Een AI-influencer is een influencer die gemaakt is met AI. Ze komen voorbij op social media platformen als Instagram, TikTok en bijvoorbeeld Facebook. Dit bestaat al een tijdje, maar we zien een nieuwe trend! Namelijk levensechte influencers. Het zijn vaak mooie vrouwen met strakke lichamen. Hoewel ze erg realistisch lijken, bestaan ze in het echt helemaal niet. Slechts op beeld. Vaak verdienen de maker(s) van deze AI-influencers veel geld met dit karakter. Omdat het een nep persoon is, kunnen ze van alles genereren. Prachtige vakanties, dure kleding en andere aantrekkelijke content. De AI-influencers hebben vaak veel volgers.  

Benieuwd geworden naar hoe dat er precies uitziet? Neem een kijkje op deze accounts: 

  • Aitana Lopez – @fit_aitana 
  • Emily Pellegrini – @emilypellegrini
  • Shudu – @shudu.gram 
  • Miquela – @lilmiquela 
  • Milla Sofia – @millasofiafin 

Meer accounts vind je hier.

Gevaren van AI-influencers  

Hoewel er op de meeste accounts wordt aangegeven dat het gaat om een AI-creatie, is het niet altijd even duidelijk. De ontwikkelingen rond AI gaan snel. De beelden en daarmee ook de AI-influencers, worden steeds realistischer. Hierdoor wordt echt en nep steeds moeilijker te onderscheiden. Dit kan gevaren met zich meebrengen. Zo ontstaat er (vooral bij jongeren) een onrealistisch ideaalbeeld. Denk hierbij bijvoorbeeld aan lichaamsverhoudingen en leefstijl. Door zichzelf te vergelijken met wat ze van deze ‘perfecte’ personen zien op sociale media, liggen een negatief zelfbeeld en onzekerheid op de loer.  

Daarnaast hebben de makers achter deze AI-influencers vrij spel. Ze kunnen uitgesproken meningen formuleren zonder bang te zijn dat ze ‘gecanceld’ worden. Het karakter zal de klappen dan opvangen terwijl de maker simpelweg een nieuw personage met een account aanmaakt. Dat zien we natuurlijk ook al gebeuren bij mensen die zich als een ander persoon voordoen online (catfish). Het is dus niet altijd makkelijk om een online vermomming te herkennen. Het zelfde geldt voor het ontmaskeren van de daadwerkelijke persoon, je weet niet wie het echt zijn.

Maar tot hoever gaat het? Kan je bijvoorbeeld praten met zo’n AI-influencer? Dat sluiten we niet uit. Al eerder schreven we dit stuk over de nieuwe chatbots met bekende gezichten die binnenkort zullen verschijnen op Whatsapp, Facebook en Instagram.  

Liever voorlichten over AI dan verbieden  

Hoewel AI een redelijk nieuwe ontwikkeling is, lijkt het iets te zijn dat blijft. Op veel werkplekken is bijvoorbeeld ChatGPT al bijna onmisbaar. Om deze reden bereiden wij leerlingen hier liever op voor, in plaats van dat wij AI weren. Ook geven wij voorlichting, ouderavonden en docententrainingen over social media. Hiermee maken we leerlingen, ouders en docenten bewuster over de kansen én gevaren van social media. Daarnaast bespreken wij de nieuwste ontwikkelingen in de digitale wereld zoals bijvoorbeeld de trend van AI-influencers.