Facebook en Instagram bieden gebruikers nu de optie om minder politieke reclames te zien. De optie is beschikbaar in Nederland en geldt niet alleen voor minder politieke advertenties. Er is nu ook rekening gehouden met minder advertenties over sociale kwesties en verkiezingen in het algemeen.
“Hoewel politieke advertenties een belangrijke rol spelen bij elke verkiezing, hebben mensen ons laten weten dat ze de mogelijkheid willen hebben om er minder van te zien op hun Facebook- en Instagram-feeds”, laat Facebook weten.
Met dit soort advertenties bedoelt Facebook de reclames die namens, over of door een politiek kandidaat of politieke partij worden gemaakt. Ook advertenties over verkiezingen in het algemeen vallen hieronder.
Maatschappelijke kwesties zijn thema’s die tijdens bijvoorbeeld verkiezingen een grote rol kunnen spelen. Dit verschilt per land, maar in de Europese Unie geeft Facebook voorbeelden over immigratie, censuur op universiteiten, klimaatverandering en belastingverlaging voor bedrijven.
Politieke reclames advertentievoorkeuren
De mogelijkheid om advertenties te beperken is te vinden onder advertentievoorkeuren bij de instellingen van zowel Instagram als Facebook. Binnen deze instellingen kan een gebruiker zelf kiezen wat hij of zij voor advertenties wilt zien. Ook andere interesses zoals sporten, entertainment, etc. zijn hier te beheren.