Jongeren krijgen vaak ongevraagde berichten en kritiek van vreemden via Instagram. Tegenwoordig hoeven zij daar niet meer bang voor te zijn op het platform. Facebook is het moederbedrijf van Instagram. Zij heeft besloten om maatregelen te treffen om de minderjarigen te behoeden. Daarnaast zal het voor adverteerders moeilijker worden om deze groep te benaderen.
Er is besloten dat Instagram-accounts van 16 jarigen standaard op privé worden gezet. Hierdoor wordt het moeilijker voor vreemden om jongeren te vinden op Instagram. Daarnaast krijgen adverteerders minder mogelijkheden om deze doelgroep te bereiken met hun advertenties.
Als je een privéaccount hebt moet je eerst een volgverzoek van iemand accepteren of weigeren. Eerder kunnen vreemden jouw account niet zien. Bovendien kunnen mensen je dan niet zomaar meer een bericht sturen. Men kan dan ook niet meer openbare berichten zien van jou via een hashtag.
Extra regels op Instagram
Adverteerders mogen tegenwoordig alleen nog maar reclames tonen aan minderjarigen als de uitingen gebaseerd zijn op hun leeftijd, locatie en geslacht. Hiermee zal Facebook stoppen met de oude mogelijkheden voor reclamemakers. Adverteerders mogen dus niet meer reclames tonen die gebaseerd zijn op interesses en activiteit op apps of andere websites. Deze regels gaan gelden voor Facebook, Messenger en Instagram.
Voorlichting Sociale Media
Voorlichting Op Scholen biedt juiste adviezen tijdens hun voorlichtingen over sociale media voor leerlingen en ouders. Onze professionals zullen bijvoorbeeld uitleg geven over privéaccounts en hoe je met nare berichten van wildvreemden kunt omgaan. Wij vinden het belangrijk dat jongeren goed weten wat zij doen in de online wereld. Sociale media spelen namelijk een grote rol in het leven tegenwoordig, maar hoe ga je hier verstandig mee om? Kijk voor meer informatie verder op onze website.